Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz

Upír z Feratu

    Film z roku 1981 vypráví příběh mladé bývalé automobilové závodnice Mimy, která nyní pracuje jako řidička sanitky. Po nehodě jiné známé závodnice dostane příležitost řídit nově vyvinutý prototyp závodního vozu automobilky Ferat. Její bývalý spolupracovník a přítel doktor Marek je znepokojen záhadami, které atraktivní vůz obklopují a uvědomuje si nebezpečí, které jeho dívce hrozí. Zjistí totiž, že automobil jezdí nikoli na benzín, ale na lidskou krev. Ale Mima na něj nedá a i přes jeho varování se zúčastní závodu, ve kterém sice zvítězí, ale nedlouho po jeho ukončení umírá na ztrátu krve.

    Pomocí televizní karty jsem se pokusil udělat několik fotografií z tohoto filmu, ale jen některé se povedly. Přece jen má počítač trochu dlouhé vedení, a než se fotografie sejme, uplynou třeba i 2-3 vteřiny, a to při automobilových závodech je až dost. Takže většina obrázků byly koncová světla aut. Ale i přesto jsem ulovil i pár záběrů tehdejších závodních speciálů.

    Při sledování tohoto filmu mě tak napadlo - to je pořád tuning, tuning, ale aby někdo stvořil na stovkovém podvozku takovouto karosérii, k tomu se nikdo nemá. A přitom kromě té karosérie je vše úplně shodné - jak jsem se přesvědčil ve Škoda muzeu. To by bylo jiné kafe než pár spojlerů a mlhovek! Na druhou stranu uznávám, že by tohle bylo "trochu" složitější. Zase si ale představte ten efekt, přijet na nějaký sraz nebo závod!

 

Po delší době se mi do ruky dostalo staré vydání časopisu Motor, kde byl celý článek o natáčení filmu Upír z Feratu:

 

V hlavní roli AUTOmobil - Jak se rodil FERAT

    Rozhodně nikterak snadno. Představa, že automobil má za pohonnou hmotu krev by odradila každého automobilového výrobce zapůjčit pro tento účel automobil. Výtvarník Theodor Pištěk stál před obtížným úkolem. Jenže, jak je známo, pro film není nic nemožné. Ale realizovat toto nemožné s minimem finančních nákladů, v tom je umění!  
    Zpočátku se to zdálo nemožné. Vytypovalo se několik vozů, které u nás jezdí a pro náš i evropský provoz atypické, například francouzská Matra čí západoněmecké Porsche řady 911. Těchto vozů je u nás málo, daly se spočítat na prstech jedné ruky. Najelo se s nimi stovky kilometrů, ale ani jeden z nich nešel pro film adaptovat.  
   
Pak si T. Pištěk vzpomněl na muzeum AZNP Škoda v Mladé Boleslavi a napadlo ho, že by šlo modifikovat některou Škodu 130. Vedení muzea vyšlo vstříc a hlavně se angažoval bývalý závodník Leo Hnatevič. Volba padla na Škodu Super. Nejdříve se vůz ofotografoval ze všech  možných pozic. Pak si sedl výtvarník Pištěk v ateliéru a začal kreslit jeho budoucí podobu. Měl přitom pamatovat na zásadu, že původní karosérie se nesmí poškodit,. aby automobil mohl dál fungovat jako dobový muzejní exponát.
    Když výtvarník nakreslil návrhy, přišel ke slovu realizační tým. Byli to lidé z AZNP, o jejichž pomoci tvůrce vozu Ferat T. Pištěk prohlásil:
   "Chci poděkovat vývojovému
oddělení AZNP, Leo Hnatevičovi, vedení muzea AZNP a desítkám dalších pracovníků mladoboleslavské automobilky, kteří mé nákresy proměnili ve skutečnost. Při spolupráci s nimi jsem si uvědomil, že tato továrna má hodně schopných lidí, nadšených a obětavých, perfektních odborníků, kteří dokáží odevzdat precizní práci. Třeba zasloužilý mistr sportu závodník Fousek. Původní motor nahradil jiným ­ z vozu Š 130, perfektně ho vyladil."
   Musel se vyrobit kompletní laminátový předek. kapota, reflektory, přední i zadní spoilery. Při této práci se vyznamenali mladoboleslavští modeláři. Auto muselo být konstruováno tak, aby se dalo použít jako cestovní. dále pro okruhové závody i soutěže. To znamená, že vůz se musel podle potřeby přestrojovat. Tedy sady různých kol, byl přizpůsoben interiér a řada dalších věcí. To vše bylo nutné, protože vůz měl ve filmu tři role. Běžná praxe je taková, že když ve filmu hraje podobný vůz, tak je v zásobě několik takových vozů. Filmaři měli jeden a tak se kolem Feratu neustále otáčel tým mechaniků, kteří vůz odstrojovali a zase "oblékali", zalepovali díry po úpravách, obnovovali lak. Nejvíce starostí měl produkční, protože případná havárie vozu by znamenala přerušit natáčení.

   Jenže Ferat není ve filmu jediným vozem. Tým Ferat měl doprovodný kamión LIAZ 100, nastříkaný a upravený v barvách týmu, dále se upravil vůz rychlé zdravotní pomoci ze staršího amerického vozu a konečně ve filmu působil i přizpůsobený, doslova muzeální Range Rover. Nelze zapomenout ani na upravenou Avii, která představovala pracoviště týmu západoněmecké televize.

Snad tento pohled do zákulisí postačí k tomu, aby si divák udělal představu o tom, co všechno musí filmaři zorganizovat, aby se natočil neobvyklý film...

 Fotky a výtvarný návrh z časopisu: